۱۳۸۷ فروردین ۷, چهارشنبه




به نام خدا
امروز صبح براي دومين بار فيلم المان سال صفر ساخته روبرتو روسليني را تماشا کردم دفعه قبل ان را ديده بودم اما ناقص، امروز کامل ديدم .
اين فيلم نشان دهنده معصوميت وبي الايشي بچه ها ست که حتي نامعقول ترين پيشنهادات را مي پذيرند بدون انکه فکر کنند . اين سادگي ،اطمينان خوش بينانه انها به هستي را مي رساند ،نه حماقت وبي عقلي انها را .
اين فيلم به اين مسائل هم پرداخته، اما نتايج جنگ وبي خانماني مردم بي گناه و بهره کشي گروه هاي خاص در شرايط متفاوت از مردم بي گناه وطبقات متوسط وپايين جوامع .اينها نقطه نظراتي است که فيلم به ما نشان مي دهد وما را به تفکر در ان زمينه ها وا مي دارد .
انسان سالهاي زيادي در پيش رو دارد تا به اين سطح از شعور وپيشرفت برسد که جنگ ودرنده خويي را به نفع توده هاي زحمتکش ،متوسط ،بي پناه وناتوان کنار بگذارد. حقيقتا اين سطح شعور را وقتي بدست اورد ديگر مي توان او را متمدن وپيشرفته وامروزي ناميد. والا با پيشرفتهاي چشمگيري که امروز در اختيار دارد چه خدمتي به انسانيت و روح ملکوتي ومقدس خود کرده ؟!
ايا اين چنين نيست که با بخش عظيمي از تکنولوژي به شهوات وخود خواهي هاي بي مورد خود خدمت کرده ؟ ايا اين پيشرفت ها تنها درزمينه اسايش تن وجسم بشر نبوده ؟
مي گويند بي کاري بي عاري ومسبب تبه کاري هاست وبسياري از جنايات يا اشتباهات بشر ريشه در بي کاري او دارد .چرا بشر بي کار است ؟ ساده ومبرهن است که بشري که به سوي ماشينيزم حرکت کرد والات و ربوت ها را جانشين خود کرد تا اندکي در اين زندگي زود گذر بياسايد وارامش جسمي داشته باشد مستحق اين همه بلا وزحمت ورنج است. چرا که او براي کار هاي سنگين قبل هيچ جاي گزيني سبک ،اما روحبخش ومفرح که او را به شناخت توانايي هاي نفسي اش وادارد فراهم نکرد لذا به عيش ونوش وخوشگذراني ها وزياده طلبي هاي خود مشغول شد و وقتي جنگ در بگيرد روح مريض وناتوان بشر را که هيچ تربيتي به خود نديده ودر زندگي بنا به توان صاحبش يله و رها بوده وهيچ ضابطه وقانوني اورا در چار چوب خود در نياورده پرده از چهره مي گشايد ومي کند انچه را که مي بينيم از قديمي ترين جنگ هاي بشر تا امروز ديده شده که جنگ به نفع گروهي وبه ضرر باقي افراد بوده است کساني که از جنگ نفع مي برند، چگونه به منفعت می رسند ؟ نفع انان در غصب حقوق ديگران است که به يک باره بالا مي کشند وابي هم روي ان مي نوشند ايا به اين شکل ازنفع بردن کسي غير از روح بي تربيت وخود خواه راضي مي شود ؟
به اميد زندگي مسالمت اميز بشردر خانه خاکي اش .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam sale no mobarak.khoneye jadid ham mobarak.harchand baraye man onja behtar bod,chon inja nemitonam farsi benevisam.chera asbab keshi kardi? az blogfa razi nabodi?